Snow Effect

Tuesday, August 10, 2010

Join ESQ



Seingat saya, setelah mengikuti training pada bulan Mei 2008 saya hadir re-charge beberapa kali…hampir 6 kali saya re-charge dan setiap kali saya hadir…pasti hari ketiga atau hari terakhir saya akan datangi trainer untuk menyerahkan resume untuk join ESQ…saya serahkan kepada Pak Andi sewaktu itu, hampir 4 kali saya menyerahkan…setelah menyerahkan resume kali pertama..saya akan terus menunggu dan berharap jika ada panggilan dari ESQ pada setiap hari…jika bulan ini tiada panggilan…saya datangi bulan kedua ESQ training…dan menunggu dan berharap…setiap malam hanya berdoa meminta kepada Allah…sehinggalah bulan Ramadhan pada bulan September waktu itu, setelah menunggu 4 bulan, akhir ESQ memanggil saya untuk intiview kali pertama atas position Assistant Trainer…hadir kali pertama di Hotel Peninsular di Jalan Duta, saya masih ingat waktu itu, yang intiview saya adalah Pak Aminul dan Kak Marhaini (waktu itu Kak Marhaini belum join ESQ secara rasmi)…lucu dan kelakar seingat saya…di suruh melakukan Demi Matahari…dan yang paling meninggalkan kesan pada saya adalah…disuruh membaca AL-Quran…tak pernah saya pergi intiview disuruh membaca Al-Quran…tetapi subhanAllah di ESQ saya amat terkejut sekali…

Sewaktu hadir sebagai alumni, re-charge ESQ Training

Sebulan menunggu, solat hajat setiap malam dan doa terus saya sampaikan kepada Allah…sehinggalah terima panggilan yang kedua..harus diintiview kali kedua…iaitu Psikologi Test…hadir ke pejabat ESQ di Damansara Damai…cari pejabat tak jumpa2…akhirnya jumpa seorang staff ESQ di kawasan pejabat ESQ dan beliau membawa saya ke pejabat ESQ di tingkat 2 atas rumah kedai…kecil, sempit dan sangat sederhana… bagi saya peribadi..saya melihat sebuah tempat kecil yang sangat sederhana ini bermulanya Iman, Islam dan Ihsan tersebar di Malaysia

Psikologi Test kami lakukan dengan berkumpulan, seramai 5 orang yang hadir dengan jawatan yang berbeza…3 memohon Assitant Trainer dan 2 memohon sebagai CRO atau Marketing…setelah selesai..kami solat Maghrib berjemaah di Masjid…

Pulang ke rumah, dengan terus berharap dan berdoa…semoga Allah beri kesempatan untuk bergabung dengan ESQ…sekitar akhir bulan November di call oleh Pak Aminul untuk hadir ke tempat training kerna Pak Ary ingin jumpa…saya hadir di Crown Princess Kuala Lumpur…Pak Ary bertanya khabar, bertanya kenapa ingin kerja di ESQ…dan beberapa soalan-soalan yang bertubi-tubi kepada saya sehingga saya tidak boleh menjawap…antaranya soalannya adalah…”bagaimana kamu mencintai Allah?”, “bagaimana kamu mencintai Nabi Muhammad ?”... “Siapa itu Allah ?” “bagaimana kamu mengenai Allah ?”… dan banyak lagi…sehinggakan saya hanya diam kan diri…merenung saja wajah Pak Ary…dan akhirnya Pak Ary kata…pulang kamu ke rumah…pulang dan doa…saya pun dengan kecewa dan sedih terus pulang ke rumah…dengan pikiran saya berkata…Lupakan ESQ…saya merasakan …tiada harapan lagi…tetapi saya tersenyum…saya ikhlas..redha…dan gembira bahagia kerna saya dah berusaha sungguh-sungguh…dan demi Allah…saya hanya serahkan semuanya kepada Allah…

Esok hari…saya ke pejabat saya..dengan satu semangat iaitu di mana saya berada…di mana saya bekerja…semuanya pengabdian hanyalah kepada Allah….

Sehinggalah…2 hari selepas itu, Pak Eko ada hubungi saya…menawarkan jawatan Telemarketing…saya katakan pada Pak Eko…saya akan pikirkan dahulu…sehinggalah…saya terima panggilan dari Pak Aminul…beliau mengatakan tahniah saya diterima joint dalam Team Training…sebagai Asistant Trainer…saya waktu itu, terus sujud syukur kepada Allah dengan sangat-sangat bersyukur dan berterima kasih kepada Allah…dan saya akan mulai kerja di ESQ pada 2 Januari 2008…

Gambar sewaktu berpindah ke office baru

Hadir pertama kali di pejabat ESQ sangat membahagiakan saya…sewaktu itu staff ESQ saat itu tak silap saya baru 10 orang…itu pun jika semuanya ada dipejabat…akan ada 3 ke 4 orang yang tiada tempat…akan duduk bersila dibawah…kami berganti-ganti duduk…bahkan di tempat kecil itulah…kami solat berjemaah bersama-sama jika tidak ke Masjid Damansara Damai…waktu itu, yang diterima saya dan juga Abg Akmal..dan kami ditempatkan di Jakarta kurang lebih 9 bulan lamanya…..satu pengalaman yang sangat luar biasa kami di Jakarta…dan di Jakartalah dilatih…diajar ilmu-ilmu Asistant Trainer sebagai persiapan menjadi Trainer ESQ…

Oleh itu...silakan ke coretan seterusnya....









No comments:

Post a Comment